El BYWT Barcelona Meeting va reunir professionals de 12 països de la Unió Europea amb la finalitat de debatre a l’entorn de la necessitat de crear una xarxa del treball amb joves en l’àmbit europeu. En paral·lel als professionals catalans, els participants europeus també van debatre en grups de treball a l’entorn dels tres blocs temàtics proposats. Recollim a continuació un resum de les principals conclusions que es van recollir als tres àmbits de debat.
Bloc 1: Fer
La varietat i diversitat d’enfocaments, contextos i experiències van generar una rica barreja de punts de vista i debats en profunditat entre els diferent participants. No obstant, es va arribar a diversos consensos a través de la reflexió conjunta.
El treball juvenil pot ser vist des de diferents punts de vista: des de la informació a la guia, de donar consell a donar suport a les diferents oportunitats per als i les joves. En qualsevol cas, s’ha identificat un contínuum d’activitats des dels següents camps: promoció, participació, intervenció, informació del sistema, compromís voluntari i apoderament.
Sobre l’apoderament, s’ha de dir que té una perspectiva doble: d’un cantó, apoderar la gent jove, donar-los habilitats i eines i, d’un altre, el que és més important, compartir el poder amb el jovent. Això representa un canvi fonamental, tot canviat l’horitzó d’expectatives i forçant els projectes a anar més enllà.
Malgrat que cada context és diferent, el que és comú és la no transversalitat de programes i polítiques de joventut. Aquests projectes són generalment parts (petites) de sistemes més grans d’atenció, no massa ben connectats amb la resta o sent un apèndix del conjunt. Hi ha una consciència clara que aquest enquadrament ve determinat per la ideologia, la posició de poder i l’ús del pressupost.
Finalment, el diàleg és una porta a obrir els projectes i a crear noves possibilitats. Per això és necessari el contacte amb nous agents. Els i les treballadores de joventut haurien d’estat al mig de les diferents direccions del diàleg, tot provant de trobar un equilibri entre individus, grups, sistemes i necessitats.
Bloc 2: Necessitats/Oportunitats
La primera assumpció per avaluar les necessitats és que la gent jove no és un problema, i en conseqüència els serveis no han de ser els solucionadors finals ni respondre a les situacions via tractaments d’urgència. Això porta a la idea de canviar el marc i els límits en què s’emmarca la gent jove i els serveis per a ells i elles: cultura, dret, societat, gènere, bretxa de gènere entre generacions, prejudicis.
Hi ha un obvi suport financer per mantenir els diferents projectes i serveis, però també és necessària una motivació extra per ser capaç d’identificar, entendre i abordar les noves situacions, problemes i oportunitats de la joventut. És necessària una actitud absolutament proactiva dels professionals per afrontar-les.
Pel que fa a les potencialitats, els serveis s’haurien d’enfocar a desenvolupar noves eines i competències. De tota manera, s’ha d’estar alerta amb el “mantra” de l’emprenedoria. L’emprenedoria no és la “panacea” universal per als problemes socials, educacionals i laborals, tot disfressant al cap i la fi interessos ideològics particulars. Una asserció més adequada seria el dret absolut a cometre errors.
Bloc 3. Coses a fer (canvis)
La classificació de dimensions proposada va ser considerada com a adequada per part dels participants.
Mentalitat. És crític ser proactiu i tenir una mentalitat positiva. És la manera de tenir una visió oberta. Com a exemple, dues frases utilitzades pels projectes holandesos: “sempre guanyar o aprendre” o “prova de ser el millor que tu pots ser”.
Organització. La rendició de comptes no només s’hauria d’adreçar als governs o als finançadors, també ho hauria de ser cap al jovent: tenen el dret a saber què fan els treballadors i treballadors i per a què. En conseqüència, la cooperació i el respecte són els pilars del treball quotidià i de les estratègies a llarg termini.
Competències professionals. Irònicament, hi ha una manca d’algunes competències associades a la joventut o als llenguatges de la joventut com a comunicació, xarxes o intel·ligència emocional. Hi ha, però, també una demanda per més competències en pressuposts.
Desenvolupament interprofessional i interorganitzacional. Una fórmula matemàtica és una metàfora per l’esperit de cooperació: 1+1 =3. En altres paraules, “El poder de Tots Junts” o, en altres paraules, “Be Youth Worker Today”.
Per què i per a què. Les respostes són bescanviables: un món millor pot ser tant una raó com una finalitat. Igual passa amb crear canvis positius, apoderar, conviure, oferir oportunitats i guia, promoure la participació, encarar un futur millor o promoure millors oportunitats.
El treball amb joves és en definitiva un ethos de respecte, un pathos d’empatia i un logos de coneixement empíric.
Propostes de futur
Com a reptes immediats, els professionals van valorar la conveniència de crear un grup de Facebook, de donar difusió de la xarxa amb un article a la web de POYWE-Professional Open Youth Work in Europe i de difondre les pròpies conclusions recollides a la trobada.
A continuació es resumeixen les propostes de futur en relació a les diverses temàtiques treballades:
La xarxa
- Creació d’una xarxa, però amb un toc informal i lleuger, sobre la base d’un memoràndum d’entesa.
- La xarxa hauria de ser formal.
- La xarxa és més gran que una conferència.
- Ha de servir per:
- Compartir pràctiques i oportunitats per a la gent jove.
- Intercanviar bones pràctiques i definir reptes comuns.
- Intercanviar bones pràctiques, sobretot per a temes nous i emergents, com la radicalització, i entendre el rol dels professionals en aquest procés.
- Moure a la UE a reconèixer la professió del Treball amb Joves.
- Desenvolupar una metodologia comuna del treball amb joves a Europa.
- Reconèixer que tenim diferències entre nosaltres i que vivim en diferents contextos i amb diferents problemàtiques (pornografia, drogues, refugiats).
- Compartir el coneixement de les xarxes existents.
- Implicar a més gent jove i aconseguir participació.
- Ser més creatius, fent servir els cinc sentits, menys teoria i més abstracció.
Comunicació
- Creació d’un grup de Facebook per a la comunicació, l’intercanvi d’idees i propostes innovadores. Fer la comunicació més directa i també un fòrum interactiu per a l’intercanvi.
- Comunicació directa, a través d’Skype, per exemple.
- Traduir eines i documents a l’anglès per una millor comunicació.
- Millorar: la comunicació necessita ser clara.
- Definir els tipus de comunicació, quines són les possibles eines per ajudar al treball conjunt.
Resultats
- Publicar un informe per compartir i avaluar el BYWT Barcelona Meeting.
Projectes
Investigació
- Fer recerca sobre el treball amb joves, definir les necessitats dels professionals del treball amb joves, ja que han de ser redefinits de forma anual.
Visites
- Intercanviar visites entre les organitzacions part per tal de conèixer bones pràctiques així com intercanviar idees i desenvolupar les habilitats per al treball amb joves.
- Visitar institucions, però que siguin joves els qui ens introdueixin al centre, menys ‘safari’, més interacció.
- Projecte Autobús: Agafar un autobús a través d’Europa i que la gent jove pugui visitar diferents projectes. Les trobades amb joves han de ser informals.
Reunions, conferències, esdeveniments
- Organitzar una altra trobada basada en un tema, objetivos comunes... Un altre tema pot ser trobar les habilitats necessàries per al treball amb joves. Temes específics: el primer tema ha de ser decidit almenys entre un o dos més.
- Fer una reunió anual o biannual per parlar d’objectius, però també per avaluar l’èxit de la xarxa.
- Cada any haurien de tractar de reunir-nos i col·laborar.
- Fer el Fòrum Europeu del Treball amb joves, per convidar els professionals del treball amb joves a reunir-se per desenvolupar conceptes, coneixements i habilitats.
- Erasmus+, intercanvis i parternariats estratègics.
- Comprensió dels contextos i compartir expertesa i recursos, reunir-se virtualment però també de forma presencial és vital per al desenvolupament d’idees.
- Millorar amb més espais oberts, espais en blanc, imaginant conceptes, què voldríem discutir.
- Necessitat d’una metodologia oberta.
- Abans de la conferència necessitem més informació per arribar millor preparats.
- Seria interessant disposar de tallers interactius; per exemple, com fer el treball de carrer, com iniciar una conversa amb una persona jove.
Formació
- Formació per ajudar.
- Organitzar un curs de formació sobre resolució de conflictes
- Crear un programa d’educació formal per a professionals del treball amb joves.
- Traduir les eines del treball al carrer en particular. |